• Ole Huld

Hva' Ka' Papir?

Verden bliver mere og mere digital. Jeg tænkte: Hvorfor ikke vende den om og gå analogt. Hva' Ka' Papir var en kærlighedserklæring til papiret, hvor jeg fik 500 danskere til at løse opgaver med papir.


Nomineret til Prix Europa, best Crossmedia Production


Hva' Ka' Papir er et eksempel på brugercentreret social storytelling, hvor projektets udvikling ikke kunne planlægges på forhånd, og hvor folks kreativitet blev ved med at imponere. Målet var at skabe en vild, poetisk og smuk vision omkring hvad papir kan - i et intens samarbejde med brugerne.


Hva' Ka' Papir er et interaktivt projekt dedikeret til papir og alle papirelskere. I en tid hvor alt bliver mere og mere digtialt vendte jeg med dette projekt tingene på hovedet og fik mere end 500 danskere (alt fra skoleelever, familier, storbyhipstere og ældre papirnussere) fordelt på 80 danske byer til at løse 18 opgaver ved hjælp af papir.


Projektet udspillede sig både digitalt på DR's platforme og blev til en serie af live-events, hvor publikum arbejdede med papir på forskellig vis. Det hele blev afsluttet med en udstilling på Papirøen, København i samarbejde med Copenhagen Street Food.


Imponerende kreativitet

Ideen med Hva' Ka' Papir var at transformere folks kreativitet til digitalt indhold, der kunne spredes rundt på alverdens platforme. I de tre uger projektet løb bad vi deltagerne om at løse 18 opgaver og dokumentere det med fotos, videoer og kunstværker.


Projektet er et eksempel på brugercentreret social storytelling, hvor projektets udvikling ikke kunne planlægges på forhånd, og hvor folks kreativitet blev ved med at imponere. Målet var at skabe en vild, poetisk og smuk vision omkring hvad papir kan - i et intens samarbejde med brugerne. Vi modtog i alt mere end 5000 opgaveløsninger i løbet af 3 uger.


Hva' Ka' Papirs helt store styrke var, at projektet formåede at koble folks digitale vaner med en stadig stigende trang til analoge offline-sysler. Ligeledes lykkedes vi med at vise, at DR's mange brugere og lyttere mere end gerne er villige til at medvirke som medskabere af indholdet.


I min optik peger Hva' Ka' Papir ind i fremtiden. For i en tid hvor alle har deres smartphone med overalt, ser man samtidig en tendens til at trends som voksen-malebøger hitter. Der er en stigende lyst til un-fucking - til at lave noget sammen, hvor man ikke partout skal stirre på en skærm.


Hva' Ka' Papirs helt store styrke var, at projektet koblede folks digitale vaner med en stadig stigende trang til un-fucking og analoge offline-sysler.


En af opgaverne lød: Genskab en hverdagsting i papir. Her et fint eksempel på, hvordan Hva' Ka' Papir koblede det analoge med det digitale.


Hva' Ka' Papirs målgruppe: Projektets målgruppe var legesyge børn i alle aldre såvel som urbane kreative, ældre og faktisk alle fingernemme i landet. Vi fik bud fra små børn, familier på tværs af generationer, designere, kunstnere og folk over 80.


Til vores live-events (på Dokk1, Aarhus & Absalon, Kbh) dukkede folk op i alle aldre - og alle kunne være med.


Min rolle:

Ide & Koncept

Partnerskaber

Funding

Projektledelse

Hjemmeside

Presse & Kommunikation

Afvikling - happenings og udstillinger



Omdrejningspunktet var en analog opgavebog med 18 opgaver, der skulle løses med papir. 500 danskere fik opgavebogen tilsendt med posten før alle andre. De andre måtte vente på den digitale version, der kunne downloades gratis.

Den gamle mester Jørgen Clevin var en stor inspiration. I vores projekt koblede vi dog det kreative med nye digitale medier og interaktivitet.


Et interaktivt projekt om papir er ikke kun for kreative storbyboere. Dette kort viser, hvor vi sendte vores opgavebøger hen.

Dagens ret: Papir-Sushi

En teknisk skole i København dedikerede en hel uge til Hva' Ka' Papir. De unge mænd viste stor kreativitet og kunstnerisk mod. Her er en skibrille med attitude.

En af opgaverne gik ud på at integrere papir i sin påklædning. Nogle lavede et helt sæt tøj. Som hende her, der senere blev gift i sin Hva' Ka' Papir-kjole.

Undervejs i forløbet high-lightede vi de allerdygtigste af deltagerne og lavede små film med dem. Bl.a. med de her to søstre, der havde kreeret en fascinerende flip-bog. Flip-bogen bragte hende efterfølgende ind på Designskolen.

En deltager brugte sit brag til at komme ind på Arkitektskolen. Hun havde lavet en imponerende version af sin lejlighed.

Folks input endte ikke bare i en kasse eller på et eller andet drev, men blev brugt til at skabe nyt indhold på andre platforme i en kontinuerlig proces. Her er det TVÆRS-værten Emil Nørlund, der bruger bidrag fra opgaven 'Skriv en sørgelig sætning på en Kleenex' til at skabe videoindhold.

tag kontakt nu!

OleHuld&
København + resten af landet

Tel: (+45) 42456270

hello@olehuld.dk

  • Facebook
  • LinkedIn

2018 OleHuld&