• Ole Huld

Guide til Social Storytelling

Jeg bruger ofte betegnelsen Social Storytelling om de projekter, jeg har fingrene i. Her er 8 fordele ved at lave Social Storytelling.

Her ses jeg til et foredrag hos Realdania om storytelling.

I rigtig mange af de projekter, jeg har lavet for mine kunder har jeg brugt en metode, som jeg ofte kalder Social Storytelling. Social fordi, jeg gør og skaber noget sammen med kunderne og sammen med brugerne/kunderne/gæsterne. Vi lægger 1 og 1 sammen og ender på lidt over 3. Storytelling fordi, jeg ikke viser alt frem, men sorterer og kuraterer bidragene. Ingen ønsker at se alle feriebillederne fra Mallorca. Vi vil se det bedste og høre de vildeste historier.


Her 8 fordele ved at lave social storytellling.


Autencitet: Social Storytelling handler om at skabe magi sammen med sine brugere og kunder. Vi ønsker alle sammen autentiske fortællinger, og Social Storytelling er en velegnet arbejdsmetode til det formål.


Få indblik i nye verdener: Social Storytelling er en metode til at starte en samtale med brugerne og kunderne og få indblik i ukendte verdener og dermed skabe unikt indhold.


Større engagement: Social Storytelling lader folk bidrage på alle mulige måder, og kan derfor skabe større engagement omkring jeres produkt eller projekt.


Udkom på alle platforme: Social Storytelling placerer indholdet på de platforme - digitale såvel som fysiske - hvor brugerne og kunderne er. Social Storytelling er ikke det samme som crossmedia, men dens folkelige fætter.


Du får et hjerte: Social Storytelling viser, at du har noget på hjertet. At du har et formål med det du gør. At du gør det for nogen - ikke kun dig selv. Så vær social, når du vil fortælle historier.


Tech is cool - humans are cooler: Social Storytelling lader dig tage skridtet ind i den nye medievirkelighed uden at du mister dig selv. Vær digital, men husk det fysiske, det taktile og det menneskelige.


Du kan lege og være i proces: Social Storytelling handler om at gribe øjeblikket, om at lege med indholdet og at være i proces. Du er ikke i mål endnu.


Det kan være potentielt billigt: Social Storytelling drejer sig ikke om penge, men om mennesker, historier og om at være noget for og sammen med hinanden. Men der kan være penge at spare i at bruge Social Storytelling som metode.


Vil du vide mere om Social Storytelling og selv i gang med det?


Så inviter mig på kaffe, book et foredrag eller en workshop-dag.