tag kontakt nu!

OleHuld&
København + resten af landet

Tel: (+45) 42456270

hello@olehuld.dk

  • Facebook
  • LinkedIn

2018 OleHuld&

  • Ole Huld

Næste Stop hjem

Skal man sige DAV, når man kommer hen til et busstop eller kigge intenst ned på sin smartphone? Det var det primære spørgsmål bag det prisvindende crossmedia- og Outreach-projekt Næste Stop Hjem fra 2015 om bybusser og om folk, der kører bus.


- Jeg har set de vildeste ting i Bus 5A. Næste Stop Hjem inviterede almindelige danskere ind i hjertet af en crossmedia-produktion og gav dem hovedrollerne.

Vinder af Prix Radio: Årets Radioevent

Nomineret til Prix Italia & Prix Europe: Best Crossmedia Production


Juryen skrev: Årets event skal involvere lytterne og invitere dem ind i radioens verden. Prisen uddeles til dem, der har skabt årets mest spændende og nytænkende event... Juryen fandt det spændende, at en event på den måde kan skabe opmærksomhed på flere kanaler og platforme og fungere optimalt alle steder. Radioen nåede helt ud til lytterne i bogstaveligste forstand.


Ide & Koncept:

Næste Stop Hjem lavede jeg i min tid på DR, og var et samarbejde mellem DR, Movia og Midttrafik. Projektet var koblet op på to centrale buslinjer i København og Aarhus, der i alt fragter mere end 30 millioner passagerer rundt om året.


Projektets mål var at skabe en form for kontakt og relation mellem de mange mennesker, der bruger en stor del af deres liv i offentlige transportmidler uden at kende deres medpassagerer.


Projektet diskuterede bl.a. andet, hvorfor danskerne gemmer deres ansigt ned i smartphonen fremfor at dele deres liv - og tale med - personen lige ved siden af.


"På ens fødselsdag kan man køre gratis i bus. Sidste gang kørte jeg 5 timer i streg og kiggede på mennesker".


Selve ideen til Næste Stop Hjem kom efter, at jeg lettere rystet havde haft en snak med min 20-årige kvindelige praktikant. Vi havde talt om, hvordan man opførte sig ved busstoppesteder, og jeg (på det tidpunkt var jeg sidst i 30'erne) havde sagt, at jeg altid sagde DAV til de folk, der stod ved stoppestedet, når jeg kom derhen. Jeg er fra bøhlandet, så det har selv 20 år i byen ikke taget fra mig.


Praktikanten var i chok. Det her var før #metoo og forargelsesbølgen, men hun sagde til mig: "Det er det mest grænseoverskridende, jeg længe har hørt. Sagde en ukendt mand DAV til mig ville jeg føle, at det var så intimiderende!".


Så helt basalt: Jeg ville undersøge, om jeg var en gammel gris, eller om min praktikant var sippet.


"Da jeg var dreng hjalp jeg min far med at blive buschauffør, fordi jeg talte sproget bedre end ham. Det er noget, jeg er virkelig stolt af".


10 almindelige danskere fik hovedrollen En del af Næste Stop Hjem fokuserede på 10 helt almindelige danskere - ægte buspassagerer, som blev castet via et open call. De to udvalgte (af mange ansøgere) fik hovedrollerne i en masse af de historier, der blev fortalt på tværs af platforme. De delte deres liv og deres personlige historier med resten af passagererne - og danskerne - via DR's kanaler.


Næste Stop Hjem udkom i forskellige tilpassede formater som P1 Dokumentar, daglige P4-reportager, live bus-radio i Gandhi på P3, web-fiktioner på dr.dk og diverse Sociale Medier. Derudover udkom vi fast i større daglige artikler i MetroExpress og Aarhus Stifttidende, på skærmene i bybusserne og som udstillinger på centrale stationer i København og Aarhus.


De 10 hovedroller hjalp endda med at transformere udvalgte busstoppesteder til interaktive mini-versioner af deres egne hjem.


Det Næste Stop var med andre ord HJEMME hos dine medpassagerer. Dine medmennesker.


"Jeg tager bussen på grund af miljøet. I virkeligheden stinker det at køre i bus, fordi de er så overfyldte".


Målgruppen for Næste Stop Hjem Den primære målgruppe for projektet var de rigtig mange mennesker, der bruger offentlig transport. Ikke mindst dem, der bruger de centrale storbylinjer.


Men da vi næsten alle har en tilbøjelighed til at kigge ned - fremfor op og sige pænt goddag - når vi er i det offentlige rum, så var modtagergruppen sådan set alle, der på den ene eller anden måde ønsker menneskelige relationer. Vi jokede en del med det lidt absurd selvmodsigende i, at dem vi ønskede at ændre adfærden hos nok sad og så vores geniale content på mobilen...


Vores tilgang til projektet var, at vi med vores aktioner i det offentlige rum ikke ønskede at virke anmassende på folk. Vi ville ikke være gadesælgere, men blot vække folks nysgerrighed og fange deres opmærksomhed med vores egen adfærd og de designmæssige ændringer af konteksten: byrummet og de mange busstoppesteder.


"Hver gang jeg kører i bus tænker jeg på nedskæringer. De har netop lukket min 92-år gamle mors buslinje".


Min rolle i Næste Stop Hjem Ide & Koncept

Partnerskaber

Projektledelse

Presse & Kommunikation

Afvikling - happenings & udstillinger


Næste Stop Hjem vandt i 2015 prisen som Årets Radio-Event ved Prix Radio.

"Bussen er min families bil. Vi opfører os, som om vi er i en bil. Vi synger sange og leger forskellige trafiklege".

De 10 hovedpersoner i Næste Stop Hjem hjalp med at transformere udvalgte busstoppesteder til interaktive mini-versioner af deres egne hjem. Her er vi på Viby Torv i Aarhus.

Et busstoppested i Aarhus blev forvandlet til en bar, hvor folk kunne komme forbi til en drink og en snak.

"Jeg hader når børn larmer i bussen. Sommetider står jeg af og går hele vejen, hvis det er for slemt".

Hele Næste Stop Hjem startede med et open call - bl.a. med opslag hos Movia. For mig var det dog vigtigt, at vi kommunikerede til folk uden for vores normale målgruppe, så udover Facebook-opslag på vores partneres vægge, så brugte vi bl.a. også ol' school-opslag i kiosker og hos frisører.

Niklas fra Aarhus var en af dem, der henvendte sig til os. Han kom til at spille hovedrollen i en række P1-dokumentarer og fik en bi-rolle i en række web-fiktioner, der blev produceret. Her ses han i sit eget 'hjem' i busstoppestedet på Viby Torv, Aarhus.

Vi var i daglig kommunikation med MetroExpress og Aarhus Stifttidende, hvis mere end 500.000 daglige læsere blev guidet hen til vores busstoppesteder.

Næste Stop Hjem kunne også opleves på de offentlige skærme i busserne.

Gandhi på P3 sendte live fra Bus 5A og guidede til god opførsel i bussen.

P4 Østjylland og P4 København sendte dagligt i to uger fra Næste Stop Hjem. Her interviewes en af projektets 10 hovedpersoner.

På P1 var der længere reportager og de 10 hovedpersoners historier og tanker kunne man downloade som podcast.

Der blev lavet en serie web-fiktioner, der på forskellig vis diskuterede scenarier fra bus-livet. Her en fortælling om en emsig buschauffør, der ikke tolererer unødig brug af STOP-knappen.

En anden kortfilm var et remake af den klassiske subway-scene fra Crocodile Dundee - overført til Bus 5A.

I København og Aarhus var der Næste Stop Hjem-udstillinger, hvor man fysisk kunne møde projektets del-elementer og hovedrollerne. I Aarhus var udstillingen naturligvis placeret på den centrale busstation.